Gelezen | Kanjerguusje, Mijn leven is van mij.

Een van de boeken die ik heb gelezen in mijn vakantie is het boek Kanjerguusje.
Dit is een boek gebaseerd op een blog van een vader met een waargebeurd verhaal.
Kanjerguusje was een trendingtopic op twitter en heeft bij veel lezers van de blog en het boek respect afgedwongen.
Want Guusje was niet gewoon een meisjes, dat was ze wel tot die eene dag.
Benieuwd waar dit boek over gaat en wat ik er van vond?

Als Lowie en Yvonne van Gorp op 31 maart 2011 krijgen dat hun een na jongste dochter Guusje kanker heeft veranderd hun wereld.
Hun wereld veranderd in een ware nachtmerrie van kanker, kinderkanker, operaties en ziekenhuizen.

Omdat iedereen in hun omgeving willen weten wat er met Guusje is en hij niet iedereen de hele tijd persoonlijk op de hoogte kan brengen start hij een blog.
Een blog die vanaf het begin af aan gevolgd word tot aan haar laatste adem.
Lowie laat zijn lezers via deze weg mee gaan in de wereld waar zij in zijn terrecht gekomen.
Een meisje van op dat moment 9 jaar met kanker, dat kan toch niet?
Steeds meer mensen ontdekken zijn blog, laten een berichtje met heel veel medeleven achter.
Wanneer hij twitter ontdekt heeft is kanjerguusje ineens trendingtopic.
Een meisje van 9 met kanker.
Een meisje dat nog volop in de bloei is en van het leven wil genieten.
Een meisje dat niet meer een meisje van haar leeftijd kan zijn, niet kan spelen en rond rennen zonder pijn te hebben of moe te zijn.
Een meisje dat een zeldzame vorm van kanker heeft.
Tot 30 oktober 2011 heeft ze gevochten, gestreden en geleeft.

Met mooie maar ook met minder mooie momenten.
Met pijn en heel soms ook mooie momenten zonder die pijn, momenten waarop ze weer even kind kon zijn een kind zonder pijn.
De periode van het begin tot de uitvaart is in boekenvorm verschenen.
Ik heb dit boek in ebook vorm gekocht en gelezen.
Dit is een boek wat je raakt, raakt dat zo'n jong meisje zo veel kan mee maken.
Het raakte mij bij het idee dat zij lang de eenigste niet is.

Ik wilde het boek niet uitlezen.
Ik wist wat er ging komen doordat ik ook de blog gevolgd heb en nog steeds volg.
Ik wist dat het geen boek was met een happy end.
Mischien heel mischien met een klein beetje happy end, een happy end dat de pijn weg is en Guusje nu haar rust heeft gevonden.
Ondanks dat is het niet eerlijk.
Niet eerlijk dat zo'n jong meisje dat nog zo graag van het leven wilde genieten hier aan moest lijden.
Lijden tot alles op was, tot ze niet meer kon.
Lowie haar vader heeft dit zo mooi verteld, je voelt de pijn die guusje en haar omgeving gevoeld hebben op die momenten bijna zelf. Zo heftig.
En zo mooi beschreven.
Ik heb het boek met een dikke brok in mijn keel op het teras uitgelezen.

Dit is een heftig maar een heel mooi boek.
Een boek zonder happy end, een boek waargebeurd in de Kaatsheuvel. 

Ken jij de blog van Kanjerguusje?
Heb jij dit boek al gelezen en of ben je het voorplan?
Zo ja wat vond je ervan?

Love && Enjoy 

6 opmerkingen

  1. Vreselijk verhaal he! Ik heb haar blog ook gevolgd, echt een vreselijk idee dat ze zo jong de strijd al heeft moeten verliezen! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dat boek niet gelezen maar ik heb er ook al veel over gehoord, inderdaad op Twitter. Het is allemaal heel naar. Ik heb ook af en toe op de blog gekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel naar...vreselijk dat sommige kinderen niet het leven hebben wat we gewend zijn. Dit artikel laat me echt nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me een erg mooi boek, maar het is jammer dat je al weet dat het zo tragisch afloopt. Ik heb je trouwens gevolgd, volg je terug? X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de blog toen gevolgd door een link die ik op twitter zag, het leven is zo oneerlijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik volg de blog al een hele poos en heb het boek uiteraard gelijk gekocht toen het uitkwam. Vind het maar een heftig verhaal. Rotziekte...

    BeantwoordenVerwijderen